Kennis & blogs

Praktijkcase: Juliana van Stolbergenschool

Verduurzaming en uitbreiding Hoe projectbegeleiding het mogelijk maakt: van plan naar realisatie

De Juliana van Stolbergenschool in Castricum heeft de ambitie om een duurzaam schoolgebouw te realiseren, maar staat tegelijk voor een veel groter vraagstuk: het gebouw is te klein voor het groeiend leerlingenaantal, verouderd en de wens is ontstaan om ook een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang toe te voegen. En dat terwijl het onderwijs gewoon door moet gaan, met nauwelijks ruimte voor tijdelijke huisvesting. 

Wat begon als een aanvraag voor subsidie op verduurzamingsmaatregelen, is uitgegroeid tot een totaalvraagstuk: renovatie, uitbreiding én verduurzaming in één plan. Zonder stevige projectbegeleiding zou dit project nooit van de grond zijn gekomen. 

De uitdaging voor het bestuur 

Voor een schoolbestuur is dit geen dagelijkse kost, maar een eenmalige grote klus. Waar begin je? Hoe maak je keuzes die niet alleen op papier goed lijken, maar ook in de praktijk werken? 

De werkelijkheid zit vol spanningen: 

  • Onderwijs moet doorgaan. Er is nauwelijks tijdelijke huisvesting beschikbaar. Lessen kunnen niet zomaar worden onderbroken. 
  • Tegenstrijdige perspectieven. Installateurs denken vaak in technische problemen in plaats van in oplossingen. Leerkrachten willen zo min mogelijk overlast. Bestuurders zoeken overzicht en zekerheid. 
  • Financiering en draagvlak. De gemeente moest overtuigd worden van een breder plan dan alleen verduurzaming. 

Onze rol: projectleider en verbinder 

Op Naar Nul treedt in dit project op als projectleider, feitelijk als gedelegeerd opdrachtgever. Dat betekent dat we naast het bestuur staan, de regie pakken en zorgen voor voortgang. 

Wat we concreet doen: 

  1. Verbinding leggen
    We brengen bestuur, architect, gemeente en uitvoerders bij elkaar en houden iedereen gericht op hetzelfde doel. 
  1. Vertalen tussen werelden
    We spreken zowel de taal van het onderwijs als die van de techniek. Een schooldirecteur hoeft geen technische keuzes te maken, een installateur hoeft niet te begrijpen hoe roosters en werksituaties in de klas werken. Wij brengen dat samen. 
  1. Het traject behapbaar maken
    In plaats van één onuitvoerbaar groot project hebben we een fasering gemaakt per vakantieblok en schoolweek. Wat niet veilig kan tijdens de lessen, gebeurt in de (zomer)vakantie. Veiligheid en onderwijscontinuïteit staan steeds voorop. 
  1. Transparantie en vertrouwen
    Elke beslissing wordt uitgelegd, elk budget inzichtelijk gemaakt. Door open en onafhankelijk te werken, bouwen we vertrouwen op bij bestuur én uitvoerders. 

“Voor ons is dit nieuw terrein. Je doet dit als bestuur maar eens in je carrière. Dankzij Op Naar Nul hoeven wij niet elke technische keuze zelf te snappen. Zij vertaalden onze wensen naar een haalbaar plan en houden de regie. Zonder hen was dit project nooit zo ver gekomen.” 

– Bestuur Juliana van Stolbergenschool 

Het verschil met een traditioneel traject 

Waar een adviesbureau stopt bij een rapport en een installateur vooral vanuit zijn eigen aanbod denkt, pakken wij het hele traject integraal op. We combineren advies, techniek en uitvoering in één lijn. En altijd met het oog op de realisatiedoelstelling. 

  • Een installateur kiest vaak uit het eigen portfolio. Wij zoeken de oplossing die past bij het gebouw en de onderwijspraktijk. 
  • Een ingenieursbureau kan een mooi plan tekenen, maar staat zelden naast de leerkrachten als de boorhamer dreigt te draaien tijdens schooltijd. Wij wel. 
  • Wij maken geen plan omwille van het plan, maar om het waar te maken. Ons doel is altijd realisatie. 

Besturen ervaren ons als hun verlengde arm: onafhankelijk, technisch onderlegd en gefocust op het realiseren van resultaat. 

Het resultaat tot nu toe 

Het project is nog in uitvoering, maar de stappen zijn nu al indrukwekkend: 

  • Van losse maatregelen naar integraal plan. Wat begon met een Suvis-subsidie is uitgegroeid tot een totaalplan voor renovatie, uitbreiding en verduurzaming. 
  • Draagvlak en financiering. Door samen met het schoolbestuur naar de gemeente te stappen, kwam er structurele financiering los. 
  • Continuïteit van onderwijs. Dankzij slimme fasering gaat het onderwijs door zonder onderbreking. 
  • Concrete verduurzaming. Nieuwe isolatie, ramen, warmtepomp en ventilatiesysteem zorgen straks voor een gezond binnenklimaat én lagere energielasten van het duurzame schoolgebouw. 

De lijn is gezet en het vertrouwen is groot: dit project wordt straks succesvol afgerond. 

“Het onderwijs moet doorgaan, ook terwijl er gebouwd wordt. Dat leek onmogelijk. Maar door slimme fasering en duidelijke afspraken kunnen de lessen gewoon doorgaan.” 

– Directeur Juliana van Stolbergenschool 

Conclusie 

De casus van de Juliana van Stolbergenschool laat zien: verduurzaming van scholen is niet alleen een technische opgave, maar ook een bestuurlijke. Het vraagt om iemand die het overzicht houdt, belangen verbindt en het proces in beweging brengt en houdt. 

Met Op Naar Nul als projectleider staat een bestuur er niet alleen voor. We maken het traject behapbaar, houden vaart in de uitvoering en vertalen ambities naar concrete resultaten. 

Zo ontstaat een toekomstbestendig schoolgebouw. Passend bij de ambities van school, gemeente en gemeenschap. 

 foto: WOSS architecture+ (architect Gerrit Schilder jr.)

Start je binnenkort met een duurzame renovatie?

Wij kijken graag even met je mee. In een kort en vrijblijvend gesprek zetten we samen de risico’s én kansen op een rij. Zo weet je zeker dat je goed van start gaat. Liefst nog vóórdat de eerste schop de grond in gaat.